Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Marjolein en Hilbert - WaarBenJij.nu Malakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Marjolein en Hilbert - WaarBenJij.nu

Malakka

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Hilbert

12 December 2017 | Maleisië, Malakka

Zondagochtend om 8 uur reden we weg uit Singapore en na 2 stops bij de douane kwamen we begin van de middag in Malakka aan. We hadden een klein, authentiek stadje verwacht maar het bleek toch een behoorlijk grote stad te zijn met druk verkeer en grote hotels. Zelf hadden we ook lekker een hotelletje geboekt om tot rust te komen na al dat reizen. Bij de eerste verkenning van de stad kwam we terecht in het oude stadsgedeelte en snapten we ook meteen waarom er zoveel toeristen hierheen komen. Het is een erg liefelijk deel van de stad, in tegenstelling tot de grote shoppingmalls die er direct naast liggen. Er zijn nog enkele gebouwen met Nederlandse namen die stammen uit de tijd dat Maleisië een Nederlandse kolonie was. Verder heb je er Jonker Street, die samen met de rest van het historische centrum op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Vraag me niet waarom... Het was de meest smerige, stinkende en drukke straat die ik in tijden heb gezien!

Op maandag ben ik de dag gestart met een rondje hardlopen. Ik had inmiddels al sinds donderdag niet meer gesport en begon echt afkickverschijnselen te vertonen. Die brandende zon op mijn blote huid... echt genieten! Onderweg werd ik nog verrast door 2 hagedissen van ruim een meter lang die voor mijn neus weg schoten. En dan zijn we nog niet eens in de jungle!
De rest van de dag hebben we de klassieke toerist uitgehangen, inclusief een boottochtje door de stad. Verder hebben we ook erg veel gewandeld, iets wat ze hier absoluut niet gewend lijken te zijn, afgaande op het vele gezwaai en getoeter. Sowieso zijn ze hier totaal niet op voetgangers ingesteld: geen stoepen, geen verkeerslichten voor voetgangers... lopen is hier echt met gevaar voor eigen leven! Wat dan overigens weer in schril contrast is met de vele posters aan de kant van de weg waarop wordt aangeraden veel te bewegen om hart- en vaatziekten en diabetes te voorkomen.

Na 1,5 dag in de stad hadden we eigenlijk alles wel gezien. Vandaag hebben we nog een museum bezocht wat oersaai was (zelfs Hilbert beaamde dit, en dat zegt wel iets...). Eigenlijk had Hilbert nog wel zin in een extra (hopelijk beter) museum en ik had mijn zinnen op fitnessen gezet. We besloten derhalve onze wegen te scheiden. Terwijl Hilbert alles leerde over de geschiedenis van de stad, ging ik bij nabijliggende hotels op zoek naar een plek waar ik tegen betaling gebruik zou kunnen maken van de fitnessruimte. Op internet had ik daar positieve verhalen over gelezen, maar in de praktijk kreeg ik bij alle 5 hotels die ik langs geweest ben hetzelfde te horen: Alleen toegankelijk voor gasten. Bij navraag in ons eigen hotel kreeg ik een adres waar ik wel terecht zou kunnen, bij het stadion. Ik had er al een beetje een hard hoofd in, maar wilde nog niet opgeven. Door de stromende regen (zo af en toe komt het er hier met bakken uit vallen) ben ik 3 kilometer langs de weg gelopen op zoek naar het beloofde sport-walhalla. Liefst was ik mijn verhaal nu geëindigd door te zeggen dat alle moeite werd beloond, maar helaas... De “gym” bleek niets meer dan een gymzaaltje waar een paar kleine meisjes aan het turnen waren, met ernaast een krachthonk voor bodybuilders. Nope, dit was toch echt niet wat ik zocht... Ik besloot mijn nederlaag te accepteren en heb uiteindelijk nog een expositie over het menselijk lichaam bezocht en nog een laatste rondje door de stad gelopen.

Morgen vertrekken we weer. Het was een hele puzzel om uit te zoeken hoe nu verder. We hadden aanvankelijk de jungle train in gedachten, maar die gaat pas over een paar dagen weer voor het eerst en zo lang willen we niet wachten. Morgen nemen we de bus naar Kuala Lumpur en een dag later zullen we onze tocht naar de Taman Negara - de jungle - voortzetten. Ik kijk daar enorm naar uit! Die steden waren prima, maar doe mij de natuur maar!!

  • 12 December 2017 - 16:29

    Annie Van Den Diepstraten:

    Leuk om je zo te volgen. We hebben vandaag met opa een whatsapp-gesprek gehad. Hij vond het geweldig. Hij straalde helemaal dat hij jullie zo kon zien en met jullie kon praten! Groetjes

  • 12 December 2017 - 20:26

    Inge:

    Met al dat wandelen naar fitnesscentra heb je je dagelijkse portie beweging wel gehad denk ik ;).
    Klinkt goed allemaal! Heerlijk om lekker in korte broek rond te kunnen lopen.
    Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen. Goede reis morgen en vast veel plezier in de Jungle!

  • 12 December 2017 - 21:29

    Yvonne De Hoogh :

    Hardlopen in die hitte zeg, pfffff....en wat een contrast met banjeren door de sneeuw hier! Mijn wintertenen willen ook naar een tropisch land!!

  • 12 December 2017 - 22:26

    Jessie:

    Wat superleuk om jullie verhalen zo te lezen!!
    Goede reis voor morgen naar Kuala Lumpur en daarna in de jungle.
    Wij genieten hier van prachtige witte landschappen... wel jammer hoor dat jullie dat missen

  • 13 December 2017 - 04:58

    Marjolein:

    @mama: Wij vonden het ook superleuk om met opa en jullie te kletsen. Dat doen we vaker!!

    @Inge: Klopt, de jungle train is inderdaad langzamer. Maar ja... ik ben met een treinfreak op pad hè ;-)

    @Yv: Ik vond rennen in de hitte heerlijk! Mijn tenen zijn er erg van opgeknapt :-D

    @Jessie: Ja, sneeuw vind ik ook altijd wel heel leuk!! Leuk dat je ons volgt!

  • 13 December 2017 - 17:59

    Jouke:

    Waren Hilberts bevindingen van het 2e museum dan wel beter?

  • 14 December 2017 - 19:27

    Ingrid:

    Gaaf Marjolein! Ik zie je al helemaal rondrennen en genieten van de hitte daar!

  • 14 December 2017 - 19:29

    Ingrid:

    Was het trouwens een fijne massagestoel? Ik krijg altijd de slappe lach van die dingen!

  • 15 December 2017 - 05:57

    Marjolein:

    Same here! Mijn kuiten werden geplet en ik vond het vooral erg lachwekkend

  • 18 December 2017 - 15:43

    Ad Roovers:

    moeder annie zojuist de site door gegeven om jullie te volgen
    de eerste indruk is hartstikke leuk. dus we blijven volgen. groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Malakka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2018

Weer thuis

26 Februari 2018

Een hoogte- en een dieptepunt

20 Februari 2018

Gita in aantocht

14 Februari 2018

Het land van de kiwi’s

08 Februari 2018

Terug in de westerse wereld
Marjolein en Hilbert

Na diverse mooie reizen te hebben gemaakt, zijn we toe aan een groter avontuur: 3 maanden op wereldreis! We hebben gekozen voor Maleisië, Borneo en Nieuw-Zeeland, met nog een tussenstop van een paar dagen in Sydney. De voorbereidingen zijn in volle gang en we kunnen niet wachten tot het zo ver is!

Actief sinds 22 Okt. 2017
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 15207

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: